Fitness kori: A legáltalánosabb használatra szánt korik az ún. fitness korcsolyák. Ezeket a korikat leginkább gumi (poliuretán) kerekekkel szerelik fel, jellemzően csatos kivitellel készülnek a könnyebb és gyorsabb belebújás érdekében. Az olcsóbb modellek műanyag felsőrésszel készülnek, a drágábbak bőr és egyéb speciális anyagokból. Kapható fűzős változat is, néha tépőzárral variáltan. A kerekek nagyméretűek és viszonylag közel vannak egymáshoz, görbület-profiljuk "nagymértékben" ívelt a kisebb gördülési ellenállás érdekében. Jellemző a hátra szerelt fék, amelynek egyre több fajtája létezik. A legegyszerűbb a hátra kiálló gumituskó. Egyes fajtákon a kereket fékezik, másokon a szár dőlésszögével szabályozható a fékezés mértéke. A nagypénzűek vehetnek titánium alvázas változatot is, sőt a K2-es kifejlesztett egy, az alváz közepén megtörő, az elsõ két kereket felfelé mozgató változatot, melynek előnye, hogy az elrugaszkodó fázis során szinte lábujjhegyről rugaszkodhatunk el, így még természetesebbé téve a mozgást. A legtöbb változat belseje kivehető, ezáltal is segítve a tisztítást, szárítást, hiszen egy-egy kiadós gurulás után bizony alaposan beleizzadhat a láb. Figyeljünk a vásárlásnál arra, hogy a betét lehetőleg ne műszálas legyen, mert az bizony nem egészséges, sőt csúszkálhat is a korcsolya belsejében, bizonytalanná téve azt. Vásárlásnál figyelni kell a szár tartó szegecsre is. A szárnak ugyanis könnyen kell mozognia. A fitness korcsolya a kényelmes, akár hosszú távú, gyors tempójú korcsolyázásra való. Viszonylag keskeny, gumi kerekei elnyelik az apróbb rezgéseket és kis gördülési ellenállásuknál fogva nagy sebességet lehet velük elérni. A sebesség növelésére szerelhetõ műanyag kerekekkel is, de akkor "agresszívebb", zötyögősebb lesz a gurulás.
Speed kori: Egy kerékkel több? Igen. A gyorsasági, vagy "nagy sebességű" koriknak ugyanis egyel több jutott, de nem csak ebben különböznek társaiktól. Amíg az agresszív korik nagyok, robosztusak, a hoki korik kemények, addig a "speed" korik extra könnyűek és csak bokáig érnek. No persze a gyártók gondoltak a gyengébb bokájúakra is és készítenek magasszárú változatot is. A kerekeket egymáshoz nagyon közel helyezték el, de még így is nagyon hosszú az alváz, (43-as méret esetén) akár 34 cm-es is lehet. Ennek azonban ára van, mert kismértékben más "technikát" igényel használatuk s nem olyan fordulékonyak mind rövidebb társaik, bár nem is ez a céljuk. A kerekek a műfajban a legvékonyabbak, ennélfogva gördülési ellenállásuk a legkisebb és ez a gyorsasági korik titka. Alvázuk szinte kivétel nélkül alumínium ötvözet. Nagyon népszerű ez a fajta. Nem csak a versenyzők körében, de a túrázók és a síelők között is. Jobb utakkal rendelkezõ vidékeken nagyobb távolságok megtételére kiválóan alkalmas. Csak érdekességképpen: profi korisok gyorsasági korival 1 óra 20, nők 1 óra 30 perc körül teljesítik a maratoni távot.
Görhoki kori: A hoki görkori majdnem csak abban különbözik a pengével "mûködő" társától, hogy kerekek vannak az alján. Aki már próbált igazi hoki korit az tudja, hogy ezek a vastag marhabőrből, gyöngyvászonból, műanyagból, esetleg kevlárból készült korik kőkemények. Jól megkülönböztethetők bumfordi orrukról, felhúzott hátsó részükről és hatalmas filc nyelvükről. A komoly hoki görkorik fűzősek. Vannak korisok akik csak a rüszt közepéig fűzik be a korijukat , a jobb térd-dönthetőség érdekében. Mások két fűzőt használnak; egyet az alsó, egyet a felső részre. Így könnyebben szabályozható a szorosság. A kerekek mérete nagy (általában 72 mm körüliek). Közel akkora, mint a fitness koriké. Keménységüket tekintve teljesen a versenyzőtöl függ, milyet kedvel. A keményebb anyagból készült kerekek jobban csúsznak, viszont gyorsabbak és kevésbé kopnak. A puhább anyagúak tapadása jobb, ennek fejében azonban lassabbak és bizony gyakrabban kell új garnitúrát vásárolni. Alvázuk alumínium ötvözet, acél, esetleg titán is lehet.
Agro (agresszív) kori: Ezek a korik jellegzetes kisméretű kerekeikről, robosztus megjelenésükrõl azonnal felismerhetők. Aki nap, mint nap keményen nyüstölni szeretné koriját, esetleg ugrálni, csúszkálni, félcsövezni akar, annak ilyet kell beszereznie. Kis kerekeiből fakadó hátránya - nevezetesen a relatíve kisebb sebesség elérésére való képesség - előnnyé válik a játszótereken, a göri parkokban és a félcsövek környékén. A kori jellemzői a kis kerekek, a megerősített szár, talp, alváz. Rendszerint bőrrel, vagy más erős anyaggal kombinált felső rész, vagy némely esetben teljesen műanyag kialakítás jellemzi A nagyobb stabilitás érdekében a fűzős megoldást tépõzárral és csattal kombinálták. A szár rész minden esetben kemény műanyagból készül, amely nagy előre-hátra mozgást engedélyez, de nem engedi oldalra billenni a lábszárat. A kerekek egymástól távol vannak, amely távolság a két középső kerék esetében még nagyobb. Egyes típusoknál ez a rész ívelt, és leszerelhető, cserélhető csúszóléccel kombinált. A kerekek kemény műanyagból készülnek, 48-55 mm átmérőjűek és kevésbé íveltek. Az agresszív korik súlyos darabok, úgymond "van bennük anyag rendesen". Erre szükség is van, mert a kemény igénybevétel miatt komolyan amortizálódhatnak.
Freeskate kori: Az első generaciós freeskate korik úgynevezett "self made" -ek(bx után szabadon) voltak, vagyis a különleges igényeket kielégítve, speciálisan a városi környezetre tervezve, aránylag nagy igénybevételnek kitett, több koriból összerakott skate-k voltak. Ezen igényt a gyártók felismerték, és megalkották freeskate-urbanskate kategóriát. Milyenek és mire is jók ezek a korik? Általában egy megerősített fitness korival találjuk szembe magunkat, 72-84 mm-es kerékátmérővel, és 82-83A keménységű kerekekkel, műanyag, vagy új fejlesztésű ALU sínekkel. Nagy sebességű (már ami ezektől a koriktól telik, és valjuk be őszinten telik..:)) ) városi gurulások, szlalomozás, trükközés (szinte minden agros trükknek van freeskates megfelelője, még a grind-oknak és slide-oknak is)szinte minden eleme kivitelezhető ezekkel a korikkal...
Csillapított és egyéb korik: A csillapított korik egyre inkább elterjedőben vannak. Mint az korábban említésre került, a műanyag és a gumi kerekeknek egyaránt vannak előnyei és hátrányai. Aki úgy dönt, hogy műanyag kerékkel szerelt kori vásárol, az gyorsabb korihoz jut, viszont egyszersmind "rázósabbhoz" is. Erre a problémára fejlesztették ki a különbözõ gyárak a csillapított korikat. Az Oxigén rukkolt ki legutóbb egy ilyen modellel. Az alváz és a cipő közé ferdén beszerelt apró "lengéscsillapítók" csökkentik az ízületeket terhelő rezgéseket.
Cipő-kori: Szintén nem új keletű ez a Rollerblade által létrehozott korcsolya típus sem. Segítségével, egy egyszerű megoldás által csak lecsatolja az ember az alvázat a cipőről és máris szabadon járhat kelhet. Nagyon hasznos ez a típus ott, ahol egyébként a korik használata (sajnos) nem engedélyezett, vagy ahol korival már nem mehetsz tovább (útviszonyok, időjárás stb.). A korcsolya cipő része teljesen marhabőrből készült, talpa műanyag és gumi, melynek első része úgy van kialakítva, hogy az az alvázon található acél keretbe becsúsztatható legyen. A megoldás tulajdonképpen a síelés őskorából való. A cipő hátsó része egy egyszerű csattal szorítható az alvázhoz. Nagyon kényelmes ez a megoldás azok számára, akik nem akarnak lemondani a korcsolyázás örömeirõl és elõnyeiről, de sokszor kerülnek olyan helyzetbe, ahol kénytelenek gyorsan "stílust" változtatni.
Terep korik: korcsolyázni nagyon jó dolog, de sajnos nem tudsz mindenütt. A K2 talált erre a problémára egy megoldást, amikor elkészítette az "all-terrian" korikat. Ezek a korik teljesen eltérnek normális kialakítású társaiktól. Könnyen felismerheted őket hatalmas kerekeikről, vagy rugós kialakítású "felfüggesztett, csillapított" alvázukról. Mint a veterán motorkerékpárok, vagy autók esetében hatalmas, öntött felniken nyugvó gumiborítás, kicsit "virsli" formátumot kölcsönöz a kerekeknek. Jellemző a megerősített, nyújtott szár a boka, lábszár fokozott védelme érdekében.
|